دیالوگ

مجموعه مقالات روانشناسی

یوگا و تایچی

                                           

 

                                                            

 

 

 

 

 

 

 

یوگا و تایچی:

 

یوگا بمعنی هماهنگی و یکی شدن روح و روان می باشد و دارای شش مکتب است :

۱- کاراما یوگا ۲- بکتی یوگا ۳ - راجایوگا ۴ - جنانا یوگا ۵ - کوندالنی یوگا ۶ - هاتا یوگا (  هاتا نه بمعنی ماه بلکه به معنی خورشید و نیز به معنی کوشش و تلاش است) مکتب هاتا یوگا از لحاظ علمی کاربرد و ارزش بیشتری دارد. در هاتا یوگا کوشش می شود که میان سیستم گرم کننده و سرد کننده بدن  ( ۲)  یعنی در واقع میان  اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک هماهنگی ایجاد شود.                           

 هاتا یوگا از پنج قسمت تشکیل می گردد ١- آسانا (حرکتهای بدنی یوگا) ۲- پرانایاما (تنفس) ٣ - شاواسانا (آرامش عمیق) ۴- مدیتیشن و مثبت  فکرکردن ۵-  تغذیه (در مکتب های گوناگون هاتا یوگا، نظرات گوناگونی  در این زمینه وجود دارد).

 لازم به گفتن است که در بیشترکلاسها همگی پنج قسمت هاتا یوگا انجام نمی شوند، از جمله بخش تغذیه، زیرا این بخش درکلاس های ویژه ای ارائه می گردد که هزینه های آن را بیمه های دولتی بعهده می گیرند..

هاتا یوگا یکی از قدیمترین روش های آرامبخشی می باشد که در آن همزمان به تمرین روح و روان می پردازند. هاتا یوگا در واقع یکی از روش های علمی برای درمان بیماری های  روان تنی می باشد( ٣ ). در روش درمانی یاکوبسن  فرد با تمرینات فیزیولوژیکی آرامش فکری پیدا می کند و در روش              خود هیپنوتیزمی، بدن با تحت تاثیر قرار گرفتن و تمرکز به آرامش دست پیدا می کند.

 با توجه به تحقیقات علمی می توان گفت که هاتا یوگا تأثیر زیادی برای کمک به درمان بیماری هایی مانند درد، استرس، آلرژی، آسم و فراموشی دارد. برای کسا نی که کمر درد خفیف دارند یوگا تا ثیری بیشتر از حتی فیزیوتراپی دارد ( در طول سه ماه، هفته ای یکبار، هر بار ۵ تا ۷ دقیقه، به روش وینی) ( ۴ )

یوگا با انجام سیستماتیک و هر روزه توسط نیروهای متخصص جایگاه خود را از یک روش آرامبخش به روشی درمانی (یوگادرمانی، نظر نگارنده) تبدیل می سازد و با دیگر روش های درمانی از قبیل هنر درمانی، خودهپینوتیزمی (شولتز) و حرکت درمانی، رابظه ای تنگاتنگ دارد.

در اغلب مکتب های هاتا یوگا از جمله معروف ترین آنها یعنی رشی کش ،حرکات بدنی یوگا با تنفس و تمرکز همراه هستند و بعد از هرحرکت بدنی (انقباص عضلانی) یک حرکت (انبساط عضلانی) برای استراحت و آرامش نیز وجود دارد.

 

 تایچی

 

 اصل تایچی به ورزش رزمی باز می گردد. به همین دلیل نیز در برخی از کشورها به آن سایه بوکس هم می گویند. تمرینات مکتب تایچی از حرکات دفاعی و درگیری حیواناتی مانند خرس یا ببرگرفته شده است. هدف از بکارگیری این شیوه که حرکات در آن با تمرکز خاصی انجام می گیرند آن است که بدن فرد ورزیده و سالم بماند. بسیاری از کار آموزان در آغاز قادر به انجام همه حرکات نیستند. اما با تمرینات مکرر و تمرکز بیشتر انجام این حرکات برای ایشان نیز بتدریج هرچه راحت تر می گردد..

تمرینات تایچی  همراه با تنفس انجام می گیرند و این امر موجب تصحیح عمل تنفس در فرد و کاهش استرس در وی می گردد.

بیش از صد حرکت بدنی درتایچی وجوددارد و اغلب تمرینات آن بصورت فردی و بدون هیچگونه وسیله ای انجام می گیرد. اما برخی از تمرینات نیز بصورت دو نفره و یا با چوب  انجام می شوند. اساس این روش برایجاد تعادل و توازن در بدن و در نتیجه در روان استوار است و در این روش در مقابل هر حرکتی یک حرکت متقابل وجود دارد (در مقابل حرکت به بالا، حرکت به پایین / حرکت به جلو، حرکت به عقب).

این روش بعنوان کمک و حمایت در درمان بیماری های روان تنی و به عنوان سیستمی برای پیشگیری از آنها بکار برده می شود و تمرینات آن  همراه با مدیتیشن روش بسیار خوبی برای کاهش فشار روحی ( استرس)، عصبی بودن و کمبود خواب است. تمرینات تایچی همچنین برای کاهش دردهای عضلانی و کمر درد و نیز برای تقویت عضلات کمر مؤثر است. توصیه می شود که این تمرینات زیر نظر مربیان کار آزمودۀ آن انجام شوند.

 

پی نو شت ها

١ - G. Bindler, Autogenes Training, S. 88

۲ - Vogel, Autogenes Training, S. 22

٣ – Presse Konferenz  B.K.S Iyengar in Berlin, 10. Oktober 1997

۴ - Sherman KJ, Cerkin Dc. Ann Intern Med. 2005; 143: 849-56

فهرست مطالب:

 

 

Eberlein, Gisela: Gesund durch Autogenes Training, Düsseldorf und Wien, 1974

Fromm, Erich: Haben oder Sein. DVA, Stuttgart 1980; dtv - Taschenbuch, München

Hoffmann, Bernt H.: Handbuch des Autogenen Trainings. Deutscher Taschenbuch Verlag, München 

Jacobson, Edmund: Progressive Muskelrelaxation,

Schultz, Johannes Heinrich: Das Autogene Training. Thieme, Stuttgart 1979

Selye, Hans: Stress. Rowohlt Taschenbuch Verlag, Reinbek 19771977.

+ نوشته شده در  شنبه چهارم فروردین 1386ساعت 21:41  توسط فرید م.دهکردی  |